Bo humanizm w porę wykryty jest uleczalny.


Co rozdaję za darmo

strona głównakim jestempo co ta stronaco rozdaję za darmo

co oferuję odpłatniecennikwarunki technicznedostępne terminyKONTAKT

anegdotki starego belfroidaczym mnie fizyka zaskoczyłaco mam do humanistów.

Proszę się częstować!

Nowość!

Filmik „Ile waży cegła?” to opowiastka, którą nieraz wykorzystywałem na korepetycjach z matematyki, żeby przybliżyć uczniom (klas mniej więcej czwartych), o co chodzi z tymi iksami. Teraz w formie filmiku.

Wcześniejsze filmiki:

W imieniu Collegium Polonicum i własnym zapraszam na wykład o wierszu „Lokomotywa”.

Wcześniejszy mój wykład dla Collegium – o rachubie czasu: Już czas! Ale jaki? I dlaczego?

Inne gratisy:

Opowiastki, tworzone pierwotnie z myślą o córce, a które mogą zaciekawić inne dzieci i młodzież. Przy każdej podałem orientacyjną grupę wiekową, ale to tylko sugestia – nieraz młodszy albo starszy czytelnik też chętnie poczyta albo posłucha.

Winien Wam jestem objaśnienie słowa „glacego”. To wczesnodziecięca próba zapytania „dlaczego” – a dziecięca ciekawość, zachowana na całe życie, jest podstawą wszelkich nauk.

Do rzeczy, oto moje dla Was upominki:

  • Skąd się wzięły pieniądze? (do słuchania)- ubajkowiona opowiastka o wynalezieniu pieniędzy i dlaczego są pożyteczne. Dla najmłodszych.
  • Liczenie skarbu (dostępne również do słuchania) – pierwsza z kilku opowiastek o królu Bierzimierzu Iliczu, a powstała, kiedy córka zmagała się z zawiłościami układu dziesiętnego. Bo jak to jest, że taka sama cyfra raz oznacza dwa, a raz dwadzieścia albo nawet dwieście? Dobrotliwy król, licząc swoje dukaty, przybliży Wam ten temat. Dla najmłodszych.
  • Inflacja – dalej o pieniądzach. Dlaczego rząd nie spełni naszych marzeń i nie przyśle każdemu w prezencie walizki nowiutkich banknotów. Dla nieco starszych, może od klasy czwartej-piątej.
  • Pola figur – znowu wkracza na scenę dobrotliwy król Bierzimierz Ilicz; tym razem w towarzystwie krasnoludków. Będą liczyć, ile płytek potrzeba na podłogi w ich domku. Dla klas piątych i troszkę starszych.
  • Dlaczego mokre jest ciemne – jeden z najzdolniejszych moich uczniów zapytał mnie kiedyś, dlaczego zmoczone tkaniny wydają się ciemniejsze. Chętnie zbadałem temat, odpowiedź w załączonej opowiastce. Dla starszych klas szkoły podstawowej i wyżej.
  • O Smoku Wawelskim i weterynarce Wiktorii – opowieść inspirowana pewnym starym kawałem, trochę baśniowa, trochę z dreszczykiem, a wzbogacona elementami fizyki i chemii – te nauki przydają się wszędzie! Od klasy czwartej wzwyż. A Wiktoria to moja córka, kocha zwierzęta i kiedyś chciała zostać weterynarką.
  • Skąd wiemy o atomach i cząsteczkach – opowiastka z pogranicza fizyki i chemii. Jak pan Dalton odkrył te maleńkie kawałeczki wszystkiego, chociaż zobaczyć ich nie mógł. Starsze klasy podstawówki i szkoła średnia.
  • Dlaczego kartka A4 ma akurat takie wymiary? – rzadko się nad tym zastanawiamy, a kryje się za tym niezła matematyczna łamigłówka. Dla starszych klas.
  • Jak działa rezonans magnetyczny? (tylko do słuchania) – to ważne badanie medyczne wykorzystuje niezwykłe odkrycia fizyki. Raczej dla szkół średnich, chociaż zapraszam też i młodszych słuchaczy.
  • Po co nam logarytmy? I co to właściwie jest. Opowiastka dla młodzieży mniej więcej od klas ósmych wzwyż.
  • szablony do tekturowych wielościanów Platona – przydadzą się jako własnoręcznie wykonane ozdoby na różne okazje, albo jako element większych projektów.

NOWOŚĆ: gramatyka też jest nauką ścisłą. W opanowaniu przypadków gramatycznych może pomóc specjalna Pieśń w Ośmiu Przypadkach.